Ecologische bekering (Deel 4)

Vervoer

 

Mathieu BOULANGER en Arnaud VERDA

Na onze consumptiepatronen, ons voedsel en de manier waarop we met ons afval omgaan, zijn we toe aan de vierde fase van onze reis van  het Spiritijns Gezinsforum. Vandaag hebben we het over de kwestie van vervoer. Nogmaals, aarzel niet om ons uw ideeën en ervaringen door te sturen (forumspiritain@gmail.com).

 

Stap 4:

Laten we onze mobiliteit in vraag stellen Probleem: het is relatief eenvoudig om uw ecologische voetafdruk met betrekking tot reizen te berekenen (bijv. nosgestesclimat.fr of leclimatrenosmains.org), maar moeilijker om deze te verminderen. We zijn erg gehecht aan de auto, een symbool van vrijheid en keuze, maar ook één van de meest vervuilende vervoermiddelen. Het verkleinen van onze voetafdruk op dit gebied vraagt om technische keuzes (minder energie verbruikende voertuigen), politieke veranderingen (in ruimtelijke ordening) en een verandering in gebruik: minder ver, langzamer, voorkeur voor de trein of fiets, minder lege plaatsen door carpoolen te bevorderen, meer videoconferenties, enz.

 

De voordelen, naast het verkleinen van onze ecologische voetafdruk, zijn veelvoudig: verbeterde gezondheid door wandelen en fietsen, minder stressvolle levensstijl, meer interpersoonlijk contact, minder geluidsoverlast, enz.

Vragen om over te reflecteren door de communiteit/gezin:

  • Heb ik, voor me te verplaatsen echt nagedacht over de noodzaak ervan?
  • Overwegen we alternatieven voor de voorgenomen verplaatsing? (videoconferentie, uitstel, of gewoonweg ervoor kiezen niet overal bij te zijn, zelfs als de techniek het toelaat…)
  • Als reizen echt nodig is, welke manieren van reizen zijn dan mogelijk? Welke effecten? Welke organisatie? Kan ik mijn reis delen door te carpoolen…?
  • Compenseren we de CO2-voetafdruk van onze reizen (of “bijdragen we aan CO2-neutraliteit”) door groene projecten te financieren die CO2 absorberen?
  • Wat is de rijstijl van mijn auto? Snel en sportief, of kalmer en met respect voor snelheidslimieten?

 

Welke concrete doelen hebben we voor het komende jaar?

Kom, ik doe een test, een snelle kleine berekening van mijn ecologische voetafdruk voor 2021, gewoon om de balans op te maken.

Wijze van vervoer Emissie CO2eq/km Mijn km per jaar Totaal uitgestoten CO2
Vliegtuig 285 g CO2eq / persoon
Grote auto 229 g CO2eq
Kleine auto 153 g CO2aq
Moto/scooter 72 g CO2eq
Bus 68 gCO2eq /pers
Trein <10 g CO2eq / pers
Fiets 0 g CO2eq / pers
Totaal/Jaar

 

Een Fransman stoot gemiddeld 2,2 ton CO2eq/jaar uit voor zijn verplaatsingen. Vergeet niet dat we, om CO2-neutraliteit te bereiken, maximaal 2 T CO2eq/jaar moeten uitstoten voor al onze activiteiten (voedsel, huisvesting, mobiliteit, enz.). Kijkend naar deze kleine berekening, wat is mijn observatie van mijn transportpraktijk? Wat roept dit bij mij op? Ben ik klaar om bepaalde gewoonten in twijfel te trekken? Ben ik klaar om het debat te openen als gezin, als gemeenschap?

 

Mijn mobiliteitsdoel voor dit jaar: ______________________

 

Laten we bidden

Heer, wij danken U voor de wonderen van de technologie: het stelt ons in staat de afstanden tussen ons te verkleinen, onze projecten uit te voeren, ons bewegingsvrijheid en uitwisseling te bieden. Help ons om deze middelen sober en gedeeld te gebruiken. Moge uw Geest ons leiden in deze onderscheiding en deze bevraging van onze gewoonten, om ons steeds meer tot u, tot onze broeders, tot uw schepping te wenden.